Până în prezent deoarece Marea Britanie este membru al Uniunii Europene, Registrul Auto Român nu a avut dreptul legal să interzică circulația mașinilor cu volan pe dreapta pe teritoriul României. Însă se pare că situația se va schimba după Brexit.
Conducerea Registrului Auto Român crede că există posibilitatea interzicerii circulației mașinilor cu volan pe partea dreaptă după ce Marea Britanie va părăsi din Uniunea Europeană din cauza numărului mare de accidente în care sunt implicate acest tip de mașini.
„În prezent, Marea Britanie este membră UE, nu avem voie să impunem restricţii, guvernul polonez a impus anumite reguli şi s-a trezit cu o procedură de infrigiment. În România sunt aproximativ 20.000 de maşini cu volan pe dreapta. După ce Marea Britanie va ieşi din UE, se poate discuta de impunerea unor restricţii”, a declarat George Dincă, șeful Registrului Auto Român într-un interviu acordat revistei Capital.
Totuși șeful RAR nu a precizat ce se va întâmpla cu mașinile care provin din Malta, și aceasta țară membră a UE, care au deasemenea volan pe dreapta.
În România sunt înmatriculate circa 20.000 de maşini cu volan pe dreapta. În cazul accidentelor în care sunt implicate şi maşini cu volan pe dreapta, conform statisticilor, vina aparţine şoferilor acestor maşini în 90% dintre situaţii.
Nu este pentru prima dată când se ia în discuție acest lucru în România, în anul 2015 în Camera Deputaţilor fiind depus proiect legislativ care care a încercat să reglementeze circulația autoturismelor cu volan pe dreapta în România. Alexandru Nazare, fost ministru al Transporturilor şi iniţiator al legii, considera, la vremea respectivă, că trebuie îndeplinite trei condiţii pentru ca o astfel de maşină să circule pe drumurile publice din ţara noastră.
Prima prevedere era ca autoturismul să fie dotat cu oglinzi periscopice. Un astfel de dispozitiv, format din două oglinzi dispuse sub anumite unghiuri, îi permite conducătorului auto să vadă pe sensul opus și costă aproximativ 250-300 de lei. A doua condiție era ca șoferul să urmeze un curs de cel puțin 20 de ore pe o mașină modificată.
A treia condiție făcea referire tot la conducătorul auto, potrivit propunerii legislative, șoferul trebuia să dețină un permis eliberat de autoritățile dintr-o țară în care sensul de mers este pe partea stângă. Câteva dintre aceste state sunt: Marea Britanie, Irlanda, Cipru, Noua Zeelandă sau Malta.