Şoferii de TIR sunt expuşi hoţilor, care ajung chiar să-i omoare dacă sunt prinşi. Mai mulţi şoferi români au fost martorii unei astfel de crime, într-o parcare din Spania. Un şofer de TIR din Lituania a fost omorât în noaptea de joi spre vineri, 27 octombrie, într-o parcare din Spania în care se aflau şi mai mulţi şoferi de camion români a relatat astăzi Adevarul.
Unul dintre aceştia, Traian Panc, din Arad, a postat pe contul personal de Facebook o fotografie şi un anunţ în care arată ce s-a întâmplat. „În noaptea de joi spre vineri, în parcare la Girona, pe AP7, un coleg de-al nostru din Lituania şi-a pierdut viaţa pentru că a coborât singur la hoţii care au controlat peste 30 camioane. Mai bine claxona şi făcea gălăgie să coborâm toţi. Dumnezeu să-l odihnească în pace”, a scris şoferul român pe pagina sa de Facebook.
Contactat de „Adevărul”, Traian Panc a declarat că şoferul lituanian atacat în miez de noapte de către hoţi a fost găsit chiar sub remorca unui camion românesc. „Sub remorca unui coleg român l-au găsit pe bietul om. Şi eu eram în acea parcare, dar la celălalt capăt. Au controlat toate camioanele, inclusiv mie mi-au tăiat prelata”, a relatat Traian Panc.
Alţi şoferi români au arătat, la postarea şoferului din Arad, că au fost în acea parcare în noaptea crimei. „Am fost acolo şi dimineaţa nu ştiam iniţial ce se întâmplă în spatele camionului. Nu a fost vorba de furt de motorină, ci de marfă. Era tăiată prelata. Eu am parcat pe primul rând, iar el (n.r. – victima) era pe cel de-al doilea. Nu s-a auzit scandal sau zgomot, dar nu înţeleg de ce şoferul de frigo care se vede în imagine nu a claxonat, nu a pornit motorul. Cadavrul era exact în faţa cabinei lui”, a scris Ionuţ Caluian, pe Facebook. Întrebat de un alt şofer cum a fost omorât şoferul lituanian, Ionuţ Caluian nu a putut oferi detalii.
„Nu ştiu cum a fost omorât pentru că nimeni (poliţie, criminalişti, procuror) nu spuneau nimic şi nici nu te lăsa să te apropii. Ce pot să spun e că nu se vedea sânge pe asfalt, ceea ce mă duce cu gândul că a fost bătut. Încă o dată spun: nu s-a auzit niciun zgomot, zarvă, hărmălaie. Totuşi, o bătaie e cu scandal, nu pe muţeşte”, a mai scris şoferul român.
„Nu coboară nimeni când ai probleme. Mi s-a întâmplat şi mie în Franţa, dar nu am putut să stau auzind cum cotrobăie în vagon. Am coborât urlând la ei. Acum realizez că lucrurile se pot complica”, a scris şi Olimpiu Popa.
Parcările pentru camioane, o problemă uriaşă a Europei
Un şofer de camion din Timişoara a declarat pentru „Adevărul” că şoferii de TIR sunt o pradă extrem de uşoară atâtat timp cât sunt parcări pe autostrăzile din Europa care nu sunt nici măcar iluminate, cu atât mai puţin păzite. „Sunt situaţii în care eşti cu programul la limită şi atunci eşti obligat să parchezi în parfcarea pe care o găseşti. Problema parcărilor este foarte mare. Sunt locuri unde sunt parcări care nu au nici lumină. Noi plătim autostrăzile, în special în Franţa şi Spania şi nu asigură nici măcar lumină. Sunt parcări în care te împiedici când te dai jos din camion pentru că nu vezi nimic. Au fost colegi peste care au intrat hoţii în cabină şi nu au mai avut ce să facă. A fost un coleg la care îi fura din marfă şi i-au spus să nu facă nicio mişcare pentru că îl împuşcă”, a declarat şoferul din Timişoara. Una dintre cele mai sigure parcări din Europa, construită în Timiş
Problema parcărilor pentru camioane este cunoscută şi la nivelul Comisiei Europene, care a alocat firmelor private fonduri pentru construirea parcărilor securizate. Un astfel de proiect a câştigat firma Ausnit, Olariu şi Asociaţii, care a construit în Timiş, la Lugoj, printr-un proiect european de cinci milioane de euro, una din cele mai sigure parcări din Europa şi cea mai sigură parcare de camioane din Sud-Estul Europei şi implicit din România. Parcarea este clasificată, conform standardelor internaţionale din domeniu, la patru lacăte de siguranţă. Unul dintre sectoarele parcării este clasificat chiar la cinci lacăte de siguranţă, parcarea fiind dotată cu un sistem care permite ca în caz de incident în parcare, ieşirea să fie blocată cu ajutorul unor stâlpi care se ridică din pământ.