Coadă de kilometri la postul vamal Costești. Peste 200 de șoferi de TIR stau în rând câte 3-5 zile și se plâng de condițiile proaste de așteptare. Pentru că nu au o cantină prin apropiere, dar nici magazine, șoferii pregătesc mâncarea chiar în drum.
,,De miercuri stăm aici. Am mers 5 km pe jos până la supermarket, iar acum facem ciorbă. Nu lucrează sâmbătă, duminică. Mai stăm până săptămâna viitoare. Suntem foarte obosiți. Doar promisiuni din iunie, iulie și tot așa e.”
,,– De ce sunt așa de mari cozile? Că nu se muncește.
– Deja de cât timp stați în coadă?
– Noi? De cinci zile. De luni noaptea.
– Și cît timp credeți că o să mai stați aici?
– Cred că mai stăm și noaptea aceasta, cred că mâine plecăm de aici”, au spus șoferii.
Șoferii dau vina pe numărul mic de angajați, care nu ar face față fluxului mare de transport.
,,Vedeți ce rând mare e! Ceva acolo nu merge bine, nu se descurcă. Parcă există tehnologii, dar rândurile nicăieri nu dispar. Venim spre Ucraina din România.”
,,Trebuie suplimentat aici la vamă, să lucreze mai mult. Personalul la vamă, să fie mai fluidă treaba, că așa stăm cu săptămânile pe aici.”
,,Cauza este în faptul că granița nu lucrează și iată toată întrebarea. Partea română spune că medicul lucrează doar în weekend și din această cauză se creează rândurile. Ieri, toată noaptea am stat, nu am mers, iar seara ne-am deplasat doar 50 de metri.”
Și condițiile de așteptare lasă de dorit.
,,Toalete nu sunt, nu avem unde să stăm. Toalete nu există, nu avem nici-o condiție. Nu știm proplema reală. Unii zic că românii nu lucrează, iar românii spun că moldovenii. Dau vina unu pe altul. Real nu știm, procedura nu durează foarte mult, nu știm de ce se întârzie atât”, a mai spus un șofer.
Între timp, șeful Biroului Vamal Nord susține că postul vamal Costești activează la capacitate maximă, iar problema este în infrastructura acestuia.
,,Dacă ați observat, noi avem două piste pe ieșire, două piste pe intrare. Din start, acest post vamal a fost deschis doar pentru persoane fizice. Noi avem în jur de 120 de camioane în 24 de ore. Asta e încurcătură foarte mare, nici 15 minute la o unitate de transport, la un camion. Plus la asta noi avem autoturisme, avem autocare cu pasageri”, a declarat Nicolae Mazanca, Șeful Biroului Vamal Nord.
În următoarele zile, situația ar urma să se schimbe dacă partea română va activa în regim special.
,,La moment actual mai există o problemă. La partea română, pe timp de noapte nu funcționează serviciul fito-sanitar. În convorbirile cu colegii, chiar și astăzi am avut o întâlnire. Probabil de luni o să activeze și pe timp de noapte”, a conchis Nicolae Mazanca.
În ultimele 24 de ore, postul vamal Costești a fost traversat de aproape 500 de unități de transport, printre 126 de TIR-uri.