Comisia Europeană a publicat luni, 23 martie, patru linii directoare care, odată aplicate, vor duce la restabilirea traficului normal de mărfuri, în ciuda urgenței sanitare declanșate de pandemia de coronavirus. Comisia Europeană a indicat o listă clară de acțiuni în cadrul intervenției sale menite să protejeze buna funcționare a pieței unice.
Aceasta include libera circulație a lucrătorilor în transport, „coridoarele verzi” – benzi prioritare pentru transportul de marfă, flexibilitatea normelor privind timpul de conducere și de odihnă si notificarea prealabilă a măsurilor către Comisie.
Recomandările operaționale sunt aplicabile din acest moment, a declarat, într-un interviu acordat RFI comisarul pentru Transporturi, Adina Vălean: „Un șofer de TIR care va intra în vamă nu ar trebui să fie controlat mai mult de 15 minute, nu se va da jos din cabină, i se va lua doar temperatura, nu va fi obligat să prezinte alte dovezi medicale privind starea sa de sănătate.
De asemenea Comisia recomandă ca timpii de odihnă obligatorii să fie suspendați…Așadar transportatorii nu pot fi opriți sau carantinați iar procedurile vamale se recomandă să fie facute doar într-un singur punct de frontieră”. Vezi mai jos principalele elemente publicate de Comisia europeana:
Puncte de trecere a frontierei pentru culoarele verzi
Procedurile de la punctele de trecere a frontierei pentru culoarele verzi trebuie reduse la minimum și simplificate, menținându-se un nivel strict necesar.
Verificările și controalele medicale trebuie efectuate fără ca șoferii auto să trebuiască să iasă din vehicule, iar conducătorii înșiși trebuie supuși doar unor controale minime.
„Nu trebuie să li se solicite conducătorilor vehiculelor de transport de mărfuri să prezinte niciun alt document în afara documentului de identitate, a permisului de conducere și, dacă este necesar, a unei scrisori din partea angajatorului” – spune CE.
Trebuie acceptată prezentarea/depunerea documentelor pe cale electronică.Niciun vehicul și niciun conducător al vreunui vehicul de transport de mărfuri nu trebuie să fie discriminat, indiferent de originea și destinația lor, de naționalitatea conducătorului auto sau de țara de înmatriculare a vehiculului.
În contextul actualei situații, se solicită totodată insistent statelor membre să suspende temporar toate interdicțiile de acces rutier valabile actualmente pe teritoriul lor, cum ar fi condusul la sfârșit de săptămână, pe timp de noapte și interdicțiile de la nivel sectorial.
Comisia încurajează statele membre să creeze coridoare sigure de tranzit care să le permită conducătorilor auto particulari și pasagerilor lor, cum ar fi lucrătorii din sectorul sănătății și din cel al transporturilor, precum și cetățenilor UE care sunt repatriați, indiferent de naționalitatea lor, să tranziteze țara direct, cu prioritate, în toate direcțiile necesare de-a lungul Rețelei TEN-T.
Acest lucru trebuie făcut menținându-se cu strictețe pe ruta desemnată și luându-și pauzele necesare minime. Statele membre ar trebui să se asigure că dispun de cel puțin un aeroport funcțional pentru zboruri în scopuri de repatriere și în scopuri umanitare și de ajutorare.
Cooperare consolidată între statele membre ale UE și dincolo de granițele lor
În urma videoconferinței din 18 martie dintre miniștrii transporturilor din UE, Comisia a înființat o rețea de puncte naționale de contact și o platformă prin care să furnizeze informații privind măsurile naționale în domeniul transporturilor luate de statele membre ca răspuns la coronavirus.
Punctele naționale de contact ar trebui să sprijine funcționarea eficace a punctelor de trecere a frontierei pentru culoarele verzi.
Țările non-UE învecinate sunt invitate să coopereze îndeaproape cu această rețea pentru a asigura fluxul de mărfuri în toate direcțiile.
Aplicarea unor norme pentru lucrătorii din sectorul transporturilor
Pentru a menține fluxul transporturilor, Comisia recomandă ca statele membre să ia măsuri pentru a asigura libera circulație a tuturor lucrătorilor implicați în transportul internațional, indiferent de modul de transport.
În special, ar trebui să se renunțe la norme precum restricțiile de călătorie și carantina obligatorie a lucrătorilor din sectorul transporturilor care nu prezintă simptome.
De exemplu, statele membre nu ar trebui să solicite ca lucrătorii din sectorul transporturilor să dețină un certificat medical care să dovedească faptul că sunt în stare bună de sănătate. Pentru a se garanta siguranța lucrătorilor din sectorul transporturilor, este necesar un nivel ridicat în ceea ce privește igiena și măsurile operaționale în aeroporturi, porturi, gări și alte noduri de transport terestru.
Ar trebui să se considere că certificatele de competență profesională recunoscute la nivel internațional dovedesc într-o măsură suficientă că lucrătorul își desfășoară activitatea în domeniul transporturilor internaționale. În lipsa acestor certificate (nu toți conducătorii auto internaționali dețin un astfel de document) ar trebui acceptată o scrisoare semnată de angajator.
Toate aceste principii ar trebui să se aplice și resortisanților țărilor terțe dacă aceștia sunt esențiali pentru a asigura circulația liberă a mărfurilor în interiorul UE și cu destinația UE.
„Culoarele verzi sunt de asemenea concepute special pentru a-i proteja pe lucrătorii din sectorul transporturilor aflați în prima linie a acestei crize. Acest set de recomandări le va facilita misiunea deja stresantă și va conferi muncii lor mai multă siguranță și previzibilitate”, a spus comisarul european pentru Transport, Adina Vălean.
Pandemia de coronavirus are un impact perturbator major asupra transporturilor și a mobilității din UE. Lanțul de aprovizionare european este menținut prin intermediul unei rețele extinse de servicii de transport de mărfuri, care include toate modurile de transport. Serviciile continue și neîntrerupte de transport de mărfuri terestru, pe căi navigabile și pe cale aeriană sunt de importanță vitală pentru funcționarea pieței interne a UE și pentru răspunsul eficace al acesteia la actuala criză de sănătate publică.
În România, autoritățile au desemnat 5 culoare verzi pentru transportul de marfă:
Culoarul 1
Varianta 1 Nădlac (punct trecere frontieră) –Arad – Timișoara – Lugoj- Ilia – Deva – Simeria – Sebeș -Sibiu- Râmnicu Vâlcea – Pitești – București – Giurgiu (punct trecere frontieră)
Varianta 2 Borș (punct trecere frontiera) – Oradea – Cluj Napoca – Alba Iulia – Sebeș -Sibiu- Râmnicu Vâlcea – Pitești – București – Giurgiu (punct trecere frontieră)
Culoar suplimentar de la București la Constanța A2
Culoarul 2
Giurgiu(punct trecere frontiera) – București – Urziceni – Buzău – Focșani – Bacău – Suceava – Siret (punct trecere frontieră)
Culoarul 3
Nădlac (punct trecere frontieră) – Arad – Timișoara – Lugoj – Caransebeș – Orșova- Drobeta Turnu Severin – Șimian – Maglavit- Calafat (punct trecere frontieră).
Culoarul 4
Moravița (punct trecere frontieră) – Timișoara – Arad – Oradea- Satu Mare – Halmeu (punct trecere frontieră).
Culoarul 5
Nădlac (punct trecere frontieră)- Arad – Timișoara – Lugoj – Ilia – Deva – Simeria – Sebeș – Sibiu – Brașov – Târgu Secuiesc – Lepșa – Focșani – Tesila – Tecuci – Bârlad – Huși – Albița (punct trecere frontieră).