Noile obligații privind declararea șoferilor detașați intră în vigoare în februarie

Comisia Europeană a publicat recent prima parte a Ghidului privind detașarea șoferilor, ca parte a reglementărilor prevăzute de Pachetul de Mobilitate.

Noile măsuri vor intra în vigoare în doua etape, pe data de 2 februarie și pe data de 21 februarie, acestea aducând modificări importante modului de operare a companiilor din sectorul european de transport.

Ținând cont de nivelul ridicat de mobilitate inerent serviciilor de transport rutier, este necesar să se acorde o atenție deosebită pentru a se asigura faptul că toți conducătorii auto beneficiază de drepturile care li se cuvin și că operatorii, care sunt în majoritate întreprinderi mici, nu se confruntă cu obstacole administrative disproporționate sau cu controale discriminatorii, care le limitează în mod nejustificat libertatea de a presta servicii transfrontaliere. Din același motiv, toate normele naționale aplicate transportului rutier trebuie să fie proporționale și justificate, ținând seama de necesitatea de a asigura condiții adecvate de muncă și o protecție socială corespunzătoare pentru conducătorii auto și de a facilita exercitarea libertății de a presta servicii de transport rutier bazate pe o concurență loială între operatorii naționali și cei străini.”  – se arată în textul Directivei (UE) 2020/1057.

În document, Comisia abordează următoarele exemple în transportul de marfă:

  • transport bilateral (trei scenarii diferite),
  • comerț multilateral (șase scenarii diferite),
  • cabotaj (un scenariu),
  • transport de marfă în tranzit (un singur scenariu),
  • exemple care reprezintă o combinație a scenariilor de mai sus.

Directivele privind transportul de pasageri, transportul combinat și transportul către și dinspre țări terțe vor fi publicate de Comisie la o dată ulterioară.

Principalele obligații administrative ale companiilor la detașarea șoferilor în state membre UE

Înainte de detașare, operatorul trebuie:

Conținutul declarației de detașare:

  • date privind identitatea operatorului, menționând numărului licenței comunitare sau alți identificatori, de tipul codului fiscal;
  • datele de contact ale unui administrator sau ale unei persoane de contact din statul membru în care are loc detașarea pentru a menține legătura cu autoritățile competente ale statului membru gazdă;
  • date privind identitatea șoferului, adresa reședinței și codul numeric personal sau numărul și seria actului de identitate;
  • data începerii contractului de muncă al conducătorului auto și legea aplicabilă acestuia;
  • data preconizată de începere și de încheiere a detașării;
  • numerele plăcuțelor de înmatriculare ale vehiculelor operate de șoferii detașați;
  • tipul serviciilor de transport efectuate (de exemplu, transportul de mărfuri, transportul de pasageri, transport internaţional combinat sau operaţiuni de cabotaj).

În timpul detașării, operatorul trebuie:

  • să se asigure că șoferii detașați dețin următoarele documente:

➢ declarația de detașare în format tiparit sau electronic;

➢ dovezi ale operațiunilor de transport care au loc în statul membru gazdă, cum ar fi documentul e-CMR

➢ înregistrările tahografului (în special simbolurile de țară ale statelor membre în care conducătorul auto a efectuat operaţiuni de transport).

După detașare, operatorul are obligația transmiterii prin intermediul sistemului IMI a unor documente, cum ar fi:

  • înregistrările tahografelor;
  • documentele e-CMR;
  • documentația referitoare la remunerația șoferului în raport cu perioada detașării;
  • contractul de muncă;
  • fișele de pontaj aferente muncii efectuate de conducătorul auto;
  • dovada plății remunerației aferente conducătorului auto.

Aceste documente trebuie transmise în termen de maxim 8 săptămâni de la încheierea perioadei de detașare.

Conținutul integral al documentului publicat de Comisia Europeana poate fi accesat aici.

Related Articles

Stay Connected

0FansLike
3,500FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

Ultimele Stiri