Home Români de pretutindeni Patron român din Italia, în criză de personal: „Caut șoferi, salarii de...

Patron român din Italia, în criză de personal: „Caut șoferi, salarii de 2700 euro”

Florin Lisaru

Florin Lisaru e un antreprenor român de succes din Italia. Originar din Vâlcea, are o companie de transport mărfuri cu peste 30 de de camioane și 25 de șoferi angajați, cu sediul la Piacenza, în nordul Italiei. Deși trece printr-un moment de criză, cauzată de scumpirea combustibilului, Florin Lisaru se confruntă cu o altă problemă, și mai mare: lipsa de personal. Are contracte, are de muncă, dar caută cu disperare șoferi. În ultimele luni, a pierdut 80.000 de euro. Oferă condiții așa cum prevede legea, salarii și garanții, avantaje suplimentare. A pus și anunțuri în România, pe site-uri specializate de căutare de forță de muncă. Dar nu găsește oameni.

Iată interviul realizat în exclusivitate pentru publicația Rotalianul:

Când vorbim cu Florin la telefon, e la volan. Muncește cot la cot cu angajații lui. „M-au sunat că trebuie să reparăm ceva la un camion, mă duc să vă despre ce e vorba”. E mereu conectat la „flota” lui de camioane. 

Trecem peste prezentări lungi, direct la problemă. „Nu mai găsesc personal competent. Aș accepta și începători, dar să aibă dorința de a învăța, să fie serioși. Le dăm chiar și banii înainte. Dar sunt din ce în ce mai puțini cei cu care se poate lucra. Unii vin și-mi spun că vor să stea o lună, apoi să plece. E o nebunie totală, o criză care a început acum un an și devine din ce în ce mai presantă. Am căutat la început în Italia, apoi și în România, cu anunț online, pe OLX”.

Condițiile de muncă, asigură, sunt din cele mai bune. „Camioanele mele se întorc toate seara la garaj. Avem baie, bucătărie, service. Munca nu e multă, câteodată e de condus chiar 3 sau 4 ore pe zi. Noi nu îi punem pe șoferi la curse extenuante. Iar salariile sunt între 2200 și 2800 de euro, așa cum prevede contractul național. Se fac contracte pe timp nedeterminat. Dacă se întâmplă, rareori, să doarmă un șofer pe drum, are asigurată cazarea, 30 de euro pe noapte.”

O poveste de succes

La momentul de față, românul are peste 30 de angajați, majoritatea români, o parte șoferi, o parte lucrează în service. „Am angajați români, 80% cu familia aici în Italia, dar și italieni și macedoneni”.

Ca să ajungă aici, să aibă o afacere de succes, antreprenorul român a muncit mult, pornind de jos. „Sunt din 2003 în Italia, mi-am adus aici familia. Din 2008 lucrez în sectorul transporturilor. Am început să cresc, încet încet. Apoi, ne-am diversificat activitățile, avem firma de transport, service pentru camioane, platforme de ajutor stradal. Afacerile au mers bine, inclusiv, sau mai ales la începutul pandemiei, în 2020. Șoferi erau, prețul motorinei scăzuse, de muncă era. Apoi, au început problemele”.

Permisele și războiul

Una din cauzele crizei de personal, susține Florin Lisaru, e legată de procedurile de obținere a permisului de condus pentru profesioniști, care au devenit mai complicate. „Înainte, în șase luni luai permisul. Acum timpul de așteptare e foarte lung, chiar și peste un an. Faci teoria, sală, oraș, apoi aștepți atestatul. Timp de așteptare inutil. Autoritățile ar trebui să înțeleagă faptul că e criză, să vină în întâmpinarea nevoilor firmelor. Bineînțeles, nu zic să le dea imediat permisul, dar să avem o durată rezonabilă. De fapt, criza e în toată Europa și în Anglia”.

Ca și când nu ar fi de ajuns, s-a scumpit motorina. „S-a scumpit cu 80%, a ajuns de la 1,30 la 2,30 euro. Efectul războiului s-a simțit. Da, au fost ajutoare de la stat, dar avantajate au fost persoanele fizice, companiile mai puțin, din cauză accizelor. În 3 luni de zile cheltuieli de 30.000 de euro. Plus alte cheltuieli și scumpiri. S-a scumpit tot. Contribuțiile la angajați, alți aproape 40.000 de euro lunar. Am pierdut 80.000 de euro. Cât mai putem merge așa înainte?”

În vocea lui Florin nu se simte disperare, neputință, ci un calcul la rece și o voință de a face lucrurile bine. „Contractele nu ne lipsesc. Avem clienți în Italia, Germania, Belgia, de talia companiilor mari, cum ar fi Ikea. Ne-am afirmat ca o companie serioasă, de încredere. Dacă am avea încă 10 sau 20 de șoferi, le-am da la toți de muncă. Dar vă spun clar că, dacă începi să vezi că pierzi, că se duc 80.000 de euro, îți cam piere pofta să lupți. Am vorbit cu alți antreprenori din domeniu. Au aceleași probleme. Cine e mai tare, rezistă. Alții și-au redus numărul de camioane. Poate asta va fi și soluția mea. Vine Ferragosto (sărbătoarea Sf. Marii, care coincide cu miezul vacanțelor în Italia, n. red.). Ce vom face, cum ne descurcăm? Atunci chiar nu știi pe cine găsești la muncă”. 

Până se întrevede o lumină la capătul tunelului, românul e decis să nu se dea bătut. „De peste un an nu am sâmbătă, nu am duminică, nu am vacanță. Am muncit mereu cinstit aici, în Italia. Am multe controale, dar niciodată nu am avut probleme, tot personalul meu lucrează legal. Și pe autostrăzi sunt multe controale, zilnic unul din camioanele noastre e oprit la control, la numărul pe care îl avem. Controale riguroase, imposibil să nu iei o amendă din când în când. Dar mergem înainte, cât putem. Dacă lucrurile merg în continuare așa, va trebui să reduc activitatea, nu am ce face. Pun camioanele în așteptare la garaj, trag pe dreapta până se schimbă situația, lucrez cu acei clienți cu transport intern, ca Ikea, cu service-ul. Diversific. Cu speranța că lucrurile se vor îmbunătăți.”

România, țara lui „Facem”

Pentru că se vorbește de diversificare, nu pot să nu îl întreb pe Florin Lisaru dacă s-a gândit să deschidă o afacere în România, pornind de la ce a învățat în Peninsulă. 

„Da, cum să nu mă gândesc să deschid ceva în România? Aș vrea să pot ajuta țara mea, să creez locuri de muncă. Am avut o idee de afacere, în Vâlcea, de unde vin eu. M-am dus cu proiectul, cu ideea. Aveam planul clar în minte, totul legal, pe hârtie, chiar mă bucuram că pot ajuta economia din teritoriu.

Până când, la un moment dat, mi s-a zis: „Da, foarte interesant, hai să facem”. Cum adică să FACEM, când eu vreau să FAC, singur? Așa am înțeles că anumite lucruri nu s-au schimbat în țară. Nu poți face fără să ai pe cineva în spate, adică să “se facă împreună”. După 20 de ani, mi-am dat seama nu mă pot întoarce să realizez ceva acasă”.

Pentru cine e interesat de un loc de muncă la firma lui Florin Lisaru, lăsăm mai jos datele de contact și anunțul publicat în România

„Angajăm șofer categoria C+E pt Italia, contract de muncă italian, salariu de la 2200€ până la 2700€ , sâmbăta și duminica nu se lucrează, concediu plătit ,TFR se plătește la sfârșit de contract sau sfârșit de an. Camionul se poate întoarce în fiecare seară la garaj, nopțile plătite atunci când camionul nu se întoarce la garaj seara, munca cu prelată sau container, în garaj condiții: baie, duș, mașină de spălat, bucătărie”.Contact – 0039/3281015402 Florin Lisaru.

Exit mobile version