Uniunea Națională Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) consideră că dacă măsura de izolare la domiciliu pentru o perioadă de 14 zile se va aplica şi şoferilor profesionişti, de săptămâna următoare nu o să mai avem cu cine să facem transport rutier în România transmite Agerpres,
UNTRR solicită Guvernului excluderea şoferilor profesionişti care operează transporturi rutiere internaţionale de la măsura izolării pentru 14 zile la domiciliu, pentru evitarea blocării alimentării cu mărfuri de strictă necesitate, precum alimente sau medicamente, se precizează într-un comunicat de presă. Solicitarea organizaţiei transportatorilor este prima dintr-o listă de şase cereri transmisă autorităţilor, pe care UNTRR le consideră esenţiale pentru „evitarea blocării activităţii de transport rutier, principalul element în lanţul logistic de aprovizionare al capacităţilor de producţie cu materii prime şi materiale şi al populaţiei cu mărfuri de strictă necesitate, alimente şi medicamente.”
Astfel, UNTRR solicită ca primă măsură „excluderea şoferilor profesionişti care operează transporturi rutiere internaţionale de la măsura izolării la domiciliu pentru o perioadă de 14 zile aplicată de CNSSU tuturor persoanelor asimptomatice care sosesc în România din ţările unde sunt confirmate cel puţin 500 de cazuri. (…) Dacă măsura de izolare la domiciliu pentru o perioadă de 14 zile se va aplica şi şoferilor profesionişti, săptămâna următoare nu o să mai avem cu cine să facem transport rutier în România”, avertizează organizaţia transportatorilor rutieri.
UNTRR este deschisă la măsuri suplimentare de controlare a stării de sănătate a şoferilor profesionişti – controlul temperaturii, urmărirea simptomelor, dar aceştia să nu fie trimişi automat în carantină sau în autoizolare, se menţionează în comunicat. Organizaţia transportatorilor rutieri argumentează că şoferii de pe transporturile internaţionale sunt izolaţi oricum în cabinele camioanelor prin însăşi natura activităţii lor.
„În ţările cu peste 500 de cazuri de coronavirus, precum Italia, Spania, Franţa, Germania, Belgia sau Austria, camioanele intră şi ies fără restricţii, iar şoferii nu sunt trimişi în carantină sau în autoizolare. La frontiere se măsoară temperatura şoferilor, iar la locurile de încărcare/descărcare s-au luat măsuri speciale – şoferii se dau jos din cabină, se spală pe mâini, se dezinfectează şi apoi preiau documentele. Mărfurile sunt încărcate şi asigurate de către expeditori. Italia este al doilea partener comercial al României, se transportă rutier 2 milioane de tone anual, ceea ce înseamnă 277 camioane pe zi. Germania reprezintă principalul partener comercial al României şi totalizează 20% din comerţul exterior al României, adică 32,5 miliarde de euro. Toată industria automotive a României se blochează în 7 zile. Totodată, precizăm că şoferii de camion stau singuri în cabină, au condiţii de odihnă în cabină, plata taxelor de drum se face automat, fiind mai izolaţi decât orice altă categorie socială”, se precizează în comunicatul organizaţiei transportatorilor.
În acest context, UNTRR solicită ca toţi şoferii profesionişti să nu fie puşi automat în carantină sau autoizolare, altfel economia României se va bloca, cu consecinţe catastrofale generate de lipsa mărfurilor, dar şi de închiderea unităţilor de producţie şi reducerea considerabilă a comerţului, ceea ce va produce mai multe victime în timp foarte scurt comparativ cu noul coronavirus în următoarele 90 de zile, se menţionează în comunicat.
Ce alte cererei mai are UNTR:
Prorogarea termenului de plată a impozitelor și taxelor locale
UNTRR a solicitat Asociației Municipiilor din România (AMR), Ministerului Finanțelor Publice (MFP), Primăriilor și Consiliilor Locale.
UNTRR solicită BNR să ceară sistemului bancar plata doar a dobânzilor la credite și leasing, fără capital.
UNTRR mai solicită Băncii Naționale a României (BNR) să ceară sistemului bancar să acorde o perioadă de grație la plata capitalului pentru finanțările prin credit și leasing pe perioada pandemiei de coronavirus. Astfel, firmele de transport rutier să plătească doar dobânda aferentă, iar plata capitalului să fie amânată.
UNTRR solicită suspendarea plății contribuțiilor sociale de către firmele afectate;
UNTRR solicită toate aceste măsuri cu caracter urgent pentru evitarea blocării activității de transport rutier, principalul element în lanțul logistic de aprovizionare al capacităților de producție cu materii prime și materiale și al populatiei cu mărfuri de strictă necesitate, alimente și medicamente.
Blocarea activității de transport rutier va atrage imediat intrarea în colaps a economiei naționale, cu consecințe imediate și catastrofale, arată UNTRR.